Chlieb/chmeľ náš každodenný...

Autor: Juraj Štunda | 2.12.2012 o 21:52 | (upravené 3.12.2012 o 0:39) Karma článku: 5,15 | Prečítané:  532x

Kto by z nás nepoznal a nemal rád vôňu čerstvo upečeného chleba. Len treba dúfať, že podobne ako chlieb aj iné suroviny potravinovej výroby budú aj do ďalekej budúcnosti naším každodenným pokrmom, z ktorého si z radosti ukrojíme, keď náš žalúdok zahlási, že je ho potrebné doplniť ďalšou kalorickou dávkou. Pomyslíte si, že čo to tu píšem..?

 

Však ide o veci, ktoré sú pre nás samozrejmosťou, stačí mať pri sebe určitý obnos peňazí a vybrať sa na nákup. Len aby bolo čo nakupovať a samozrejme aj za čo! Keďže zahraničné kvalitné výrobky sú cenovo drahšie. A ak sú lacnejšie, tak sa pre istotu treba mať na pozore, že či nejde o nejaký ten podvod.

Tým nechcem povedať, že naše výrobky nie sú kvalitne, práveže naopak, niekedy kvôli lacnejšej cene, dáme prednosť menej kvalitným výrobkom zo zahraničia na pultoch veľkých reťazcov a možno aj v dôsledku toho dochádza ku krachu slovenských firiem vyrábajúcich kvalitné slovenské výrobky.

Tým, že investujeme do zahraničných výrobkov, podporujeme nie seba, ale výrobu v iných štátoch. Tak dochádza k úpadku potravinovej sebestačnosti našej krajiny. A čo je to vlastne potravinová sebestačnosť? Ide o schopnosť tej - ktorej krajiny zabezpečiť domáci trh s potravinami domáceho pôvodu. Samozrejme na svete by sme ťažko našli nejakú krajinu, ktorá by bola úplne sebestačná vo všetkých potravinách, ale tu je potrebné poznamenať, že naša potravinová sebestačnosť čím ďalej, tým viac klesá.

Potravinová sebestačnosť na Slovensku je podľa štatistík (SPPK) Slovenská poľnohospodárska a potravinová komora začiatkom tohto roka 2012 na úrovni 45 - 50%. Pre zaujímavosť začiatkom 90. rokov 20. storočia sme na tom boli na úrovni 80%. Čo to pre nás do budúcna znamená? Keď sa to bude i naďalej uberať takýmto tempom, tak za niekoľko rokov štát ani zďaleka nebude schopný uživiť svojich obyvateľov. A to, čo bude na pultoch bude vo veľkej miere privezené zo zahraničia za drahší peniaz, pričom kvalita tomu vôbec nemusí zodpovedať. Takýto výrazný pokles nezaznamenala ani jedna krajina v rámci Európy.

Pre porovnanie Nemecko, čo sa týka potravinovej sebestačnosti je na tom dlhodobo na úrovni 94%.Náš sused z juhu Maďarsko 71%, na západe Česko 72% a sused na severe Poľsko na 85%. Priemerný podiel v EU sa pohybuje okolo úrovne 95%.

Ako zlepšiť tento dosť alarmujúci stav našej potravinovej sebestačnosti? Povedali by ste kúpou slovenských výrobkov, a teda podporou našich ľudí vyrábajúcich doma naše výrobky. Ale ako som mal možnosť i sám zistiť, nie všetko, čo je uvedené nadpisom Slovakia je ozaj pôvodom vyrobené u nás. Napríklad také Slovakia tyčinky, keď sa pozornejšie pozriete na zadnú stranu, kde je uvedený výrobca, tak nájdete uvedenú krajinu - Maďarsko.

Preto keď nabudúce pôjdeme na nákup, tak si stačí všímať na výrobkoch značku kvality SK a EAN kód 858, čo by malo byť zárukou slovenského výrobku. Takto podporíme rozvoj domácej ekonomiky a v konečnom dôsledku sa tak budeme mať lepšie my sami!

A čo si myslíte, v ktorom odbore to vyzerá u nás najpriaznivejšie? Ak máte pre sebou otvorené pivo a ste priaznivcom tohto nápoja, tak vás poteším. Áno je tomu tak, v pivovarnícko - sladovníckom odbore je najpriaznivejšia situácia, kde sa domáca výroba na trhu podieľa až 82,8%. Z tohto nám vyplýva, že jediné to pivo nás ťahá v našej potravinovej sebestačnosti!

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?